keskiviikko 6. kesäkuuta 2012

Ville Tietäväinen: Näkymättömät kädet

WSOY, 2011.

Osasin lukemieni arvioiden perusteella odottaa vaikuttavaa teosta, kun tartuin Ville Tietäväisen Sarjakuva-Finlandialla palkittuun teokseen. Ennakko-odotukset eivät tosiaan tällä kertaa pettäneet. Näkymättömät kädet on upea teos, se tekee suorastaan kipeää. Ja vaikka espanjalaisten kasvisten tuotannon ongelmat eivät sinänsä ole minulle uusi juttu, tarina toki tuo asian lähemmäksi. Mutta kirja ei kerro pelkästään siitä, että espanjalaiset kurkut ja tomaatit tuotetaan helposti riistettävän laittoman siirtolaistyövoiman avulla. Miksi minä olen rikas ja moni toinen on köyhä? Miksi minun rikkauteni (keskituloisena suomalaisena) nojaa niin monen muun ihmisen köyhyyteen? Itseään harvoin ajattelee ilkeänä riistäjänä ja muiden elämien tuhoajana, mutta silloin pitää varoa liikaa ajattelemasta sitä, miten minun ruokani ja minun vaatteeni on tuotettu. Kuka antaa terveytensä ja ehkä elämänsäkin siksi, että minä saan syödä tuoreita kasviksia ympäri vuoden tai ostaa halpoja vaatteita vaihtuvien trendien mukaan? 

Itse teoksesta vielä. Tummasävyiset kuvat ovat upeasti piirrettyjä, tarina on kaameudestaan huolimatta kerrottu jopa runollisella kauneudella. Tässä kirjassa tulee esille sekä kaikkein kauhein että kaikkein kaunein ihmisyydestä. Tätä teosta suosittelen jokaiselle, joka uskaltaa katsoa sitä todellisuutta, jolta niin mielellämme ummistaisimme silmämme. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti