keskiviikko 27. kesäkuuta 2012

Turkka Hautala: Kansalliskirja

Kun luin ensimmäiset blogitekstit Turkka Hautalan Kansalliskirjasta, innostuin heti. Olin ihan varma, että pitäisin tästä: lyhyitä, luonnehtivia novelleja, jotka poimivat tunnistettavia palasia suomalaisesta elämänmenosta. Kirjan käsiini saatuani ihailin sen kaunista ulkoasua, joka ulottui sisäkansiin asti. 


Sitten luin ensimmäiset novellit ja tunsin itseni petetyksi. Enhän minä pidäkään näistä! Ensimmäiset tekstit jättivät kylmiksi, jopa ärsyttivät. Jatkoin kuitenkin lukemista, lyhyet tekstit olivat kuitenkin kevyttä luettavaa. Onneksi. Mopopoikien kohdalla aloin jo lämmetä. Hihittelin itsekseni ja tunnistin ilmiöitä. Loppuun päästyäni olin jo tykästynyt moneen novelliin, ja olen valmis myöntämään, että joukossa on suoranaisia helmiä. 

Tiedä sitten, mistä tuo alun pitämättömyyteni johtui. Ehkä ne novellit eivät vain puhutelleen juuri minua. Tai ehkä siirtymä edellisen kirjan tyylistä (Katja Ketun Kätilö) oli liian suuri ja kesti hetken tottua paljon niukempaan sanomisen tapaan (josta yleensä pidän ihan valtavasti). Mutta kelpo kirjaksi osoittautui tämä novellikokoelma. Novellit ovat lyhyitä, mutta kertovat paljon. Suomalaisuutta katsotaan monesta eri näkökulmasta. Ja aion edelleen lukea muitakin Turkka Hautalan kirjoja, Paluu odotteleekin jo omassa hyllyssä, johon tosin moni kirja on pitkäksi ajaksi hautautunut. 

Mutta vielä nuo kannet! Niin hienot! Ainoa miinus siitä, että kirjan nimi on jaoteltu höhlästi tavurajoista ja  
-viivoista piittaamatta. 

3 kommenttia:

  1. Katja Ketun ja Turkka Hautalan tyylien välillä on totta tosiaan miltei valovuosien ero! Vaikka Kätilö on Kansalliskirjaa parempi, niin minulle Kansalliskirja taitaa olla rakkaampi. Hyppyrimäki-kertomus vei mukanaan. :)

    VastaaPoista
  2. Kansalliskirja on minulla kesken, se on kulkenut laukkukirjana jo aika kauan. Pientä pettymystä on täälläkin havaittavissa, vaikka onhan siellä sitä kosketuspintaa ja tunnistettavuuksia. Täytyy lukea loppuun, että voin muodostaa mielipiteen kokonaisuudesta :)

    Kannen tavutus tosiaan ärsyttää :D

    VastaaPoista
  3. Minä en tästä juurikaan vakuttuunut, mutta myös niin kuin sinä, minäkin aion yrittää vielä Hautalaa.

    VastaaPoista